De invloed van een gezonde darmflora op jouw gezondheid

Jouw darmflora

Je darmflora, zie het als de kern van je lichaam, 1.5 kg aan darmbacteriën die hard aan het werk zijn om jouw eten te verteren, hormonen maken en contact hebben met jouw brein. En bij iedereen uniek, een echte vingerafdruk van je lichaam dus.

Werken je darmen niet optimaal, dan hebben meerdere lichaamsprocessen daar last van. Hoe werkt zo’n darmflora precies en hoe kan een orthomoleculair voedingspatroon zorgen voor een gezonde darmflora? Ik leg het je uit.

Darmflora

Je darmflora bevat biljoenen darmbacteriën die belangrijk zijn voor je vertering en immuunsysteem. Samen zijn ze één team en zorgen ze dat jij gezond blijft. Dit doen ze bijvoorbeeld door een gezonde darmwand waardoor je beter je vitamines en mineralen kan opnemen, maar ook door het afbreken van voeding om er energie uit te halen. Het afbreken van voedsel zorgt voor een soepele spijsvertering en ontlasting.

Is je darmflora uit balans, dan loop je kans op een opgeblazen buik, obstipatie, diarree of wat ik ook vaak zie; intoleranties, verminderde opname van vitamines, darmkrampen, ontstekingen en vermoeidheid.

Darmen, je 2e brein

Je darmen zijn je 2e brein, heb je die wel eens gehoord? Via de zenuw nervus vagus communiceren jouw brein en darmen met elkaar. Koppel je je darmen los van je lichaam, dan kan het op zichzelf verder functioneren. Door de zenuwcellen in je darmen is je microbioom goed in staat om door te leven.

Wist je bijvoorbeeld dat serotonine (gelukshormoon) voor een groot deel in je darmen wordt aangemaakt? Zit je dus even niet zo lekker in je vel, dan is het logisch dat je ook wat meer last hebt van je buik. En andersom werkt het ook; heb je langere tijd last van je buik, dan wordt er minder serotonine aangemaakt en ben je logischerwijs minder happy.

Je darmflora en je voeding hebben dus zoveel impact op hoe jij je voelt. Stress, zenuwen, angst zorgen voor spijsverteringsklachten. En die spijsverteringsklachten zorgen vervolgens weer voor een verminderd immuunsysteem en minder serotonine aanmaak! Een vicieuze cirkel.

Tijd om die darmflora dus optimaal gezond te houden! Hoe doe je dat?

Voeding

Waar denk je dat je darmbacteriën van houden? Dat zijn vezels! Ze groeien en vermenigvuldigen zich met lekkere vezels uit groenten, fruit, peulvruchten en volkoren producten.

Een aparte groep vezels is prebiotica, pure voeding voor de bacteriën. Prebiotica bevat inuline, FOS, GOS, pectines beta glucanen en resistent zetmeel. Wil je dit toevoegen aan je voedingspatroon? Denk dan aan: artisjok, witlof, banaan, pastinaak, pompoen, peulvruchten, ui, knoflook, pruimen, gerst, haver, shiitake, gekookte afgekoelde rijst, gekookte afgekoelde aardappel.

Natuurlijk zijn er ook producten waar je slechte darmbacteriën de overhand door krijgen. Denk aan alcohol, suikers en frituur.

Beweging en ontspanning

Inspanning draagt bij aan geen gezond lichaam. Beweeg zo’n 3 keer in de week matig intensief tot intensief en wandel elke dag om de spijsvertering lekker op gang te houden. Maar waar je misschien nog wel meer moeite mee heb is voldoende ontspanning.

Vandaag de dag ervaren we zoveel stress en onrust, dat we moeilijk kunnen ontspannen. Toch is dit ontzettend belangrijk voor een gezonde darmflora. Zeker als je de hersen-darm verbinding in gedachten houdt. Heb je last van darmklachten? Ga dan eens mediteren. Je parasympatische zenuwstelsel wordt hierbij geactiveerd en je spijsvertering gaat aan. Mediteren is natuurlijk ook ontzettend goed wanneer je geen last hebt van je buik. Laten we dat zo houden!

Holistische aanpak

Een holistische aanpak is essentieel voor een optimale gezondheid. Een goede combinatie van orthomoleculaire voeding, beweging en ontspanning is een stap naar een gezonde darmflora.

Vrouwelijke orthomoleculaire coach achter laptop

En nu de tips waar je darmflora echt iets aan heeft!

  1. Kies voor voeding met vezels zoals hierboven benoemd
  2. Kies voor krachttraining afgewisseld met yoga
  3. Zorg dat je (vooral in de winter) warm eet (warme havermoutjes, soepen etc.)
  4. Vermijd snelle suikers

Heb je last van een opgeblazen buik? Gebruik dan deze tips hierboven en zorg voor ritme en structuur. Waarschijnlijk hebben de ‘slechte’ darmbacteriën de overhand of is er een schimmel/parasiet actief. Dingen die dan kunnen helpen zijn:

  1. 1 el troebel appelazijn in warm water op nuchtere maag
  2. Kamille/venkel thee
  3. Warme kruik

Ook zijn er verschillende spijsverteringsenzymen die je kunt slikken, maar daarvoor is advies op maat nodig. Ieder lichaam reageert weer anders en elke situatie is uniek. Vraag daarom een online consult aan en ik help je graag verder! 

Vond je dit een interessant artikel? Deel het!

Dit artikel is geschreven door

Anouk
Anouk

Orthomoleculaire therapie

Ook interessant voor jou:

  • D.A.R.M programma

    D.A.R.M programma

    ✔️ Zeg gedag tegen je buikklachten
    ✔️ Herwin controle over je darmen
    ✔️
    Zelfs als je van alles geprobeerd hebt

    Waardering 0 uit 5
    Boek nu Training