5 tips voor het herstellen van je hormoonbalans!

Hormoontherapeut zittend aan tafel

Wat zijn onze hormonen

Ik neem je graag mee in de wereld van hormonen. Hormonen zijn één van de belangrijkste communicatie processen van ons lichaam. De processen in ons lichaam zijn er altijd al geweest. Zij liggen in onze genen opgeslagen. Het zorgt ervoor dat bijvoorbeeld je cyclus op gang komt, dat je ‘s avonds moe wordt en ‘s ochtends weer wakker wordt, dat je eten verteert en je je blij voelt. Deze processen werken allemaal door de aansturing hormonen. En hormonen worden weer aangestuurd door invloeden van buitenaf. Je kunt hierbij denken aan het opdoen van daglicht, voeding, beweging, slaap en rust.

Al duizenden jaren zijn onze genen hierin niet aangepast. Maar de maatschappij is wel doorgegaan met ontwikkelen. Waar we vroeger bijvoorbeeld in de overlevingsstand schoten omdat er een tijger in de buurt kwam, ervaart ons lichaam dat nu hetzelfde doordat we niet meer congruent leven met hoe ons lichaam is gebouwd. Vroeger werden we bijvoorbeeld wakker van de zon en gingen we naar bed als we ons moe voelden. Ons lichaam leefde met de natuur en zijn ritme.

In de afgelopen jaren is de maatschappij onwijs gegroeid. Het begon met de landbouwrevolutie, ongeveer 10.000 jaar geleden, waarbij we op grote schaal eten gingen verbouwen en bleven op dezelfde plekken wonen. Daarna kwam de industriële revolutie, ongeveer 200 jaar geleden, we gingen fabrieken bouwen en dus ook meer binnen werken, waardoor we minder zonlicht opnamen. Daarnaast gingen we kleding dragen en kregen we een tekort aan vitamine D. De fastfood industrie kwam ongeveer 50 jaar geleden en hiermee is onze gezondheid nog meer in de knoei gekomen met wat ons lichaam eigenlijk nodig heeft. Er ontstonden fastfoodketens denk aan Mcdonalds en Coca Cola, die producten gingen aanbieden met een groot tekort aan belangrijke voedingsstoffen, nutriënten genoemd. De effecten van de huidige maatschappij geeft een verstoring in onze hormoonhuishouding en dat is hedendaags te merken. Veel vrouwen merken hierdoor klachten zoals oververmoeid, burn out, mood swings, angsten, eetbuien, onregelmatige en hevige menstruaties, mentale uitputting, PMS, PCOS en het niet (medisch) kunnen verklaren van het uitblijven van een zwangerschap.

De invloed van stress op onze hormonen

De grootste oorzaak van alle klachten is stress. We zeggen dat we geen last hebben van stress en dat het erbij hoort, maar de manier waarop wij nu leven geeft een stress-reactie in ons lijf. Leef gedurende een langere tijd niet in een ritme, beweeg je niet, eet je niet naar wat je lichaam nodig heeft, doe je te kort daglicht op en slaap je niet/ te weinig, dan gaat je lijf in een overlevingsstand staan. Als wij in deze stand staan, doet ons lichaam er alles aan om er maar voor te zorgen dat alle essentiële processen in je lijf doorgaan. Gedurende deze periode ervaar je al steeds meer klachten en uiteindelijk is de rem van je lijf stuk, beland je in een burn out, voel je je niet meer gelukkig, werkt je lijf niet meer met je mee. Je lijf is opgebrand en heeft het nodig om te herstellen.

Je kunt bovenstaande vergelijken met de handrem van je fiets. Je handrem op je fiets heb je nodig om te stoppen voor gevaar. De rem is dus van levensbelang. Voor een goede functie van de handrem is het belangrijk dat je ook de handrem goed onderhoudt, want dan kun je er lang gebruik van maken. Als dit niet gebeurt en je continu de handrem ingedrukt houdt, geeft het grote weerstand, kun je langzamer fietsen, verbruik je veel energie en is er nog meer slijtage. Continu gebruik geeft slijtage en een verminderde functie voor de volgende keer. Je lichaam geeft je altijd al een aantal seintjes voordat je hier belandt. Slim van ons lijf hé. Leer luisteren hiernaar, help je lijf, neem een klacht niet voor lief en ga op zoek naar waar een klacht vandaan komt. De werkelijke oorzaak aanpakken in een disbalans van je hormonen kan een groot verschil maken in je eigen levensvreugde.

Breng je hormoonsysteem in balans

We worden ons tegenwoordig steeds bewuster van ons lijf. Van wat we eten, aan medicatie nemen, hoe we ons willen voelen, dat we eigenlijk meer zouden moeten bewegen, etc. Daarnaast is onze maatschappij zo gehaast dat we ook allemaal graag een quickfix willen. We hebben eigenlijk helemaal geen tijd om iets te gaan veranderen in ons leven en daar zit nou net ook het probleem van hormonale klachten. Jezelf de rust en de tijd niet gunnen om te doen wat het beste is voor je lijf. Een hormoonsysteem in balans brengen kan niet met
een quickfix. Ons hormoonsysteem heeft daar de tijd voor nodig. Met 1 maand aanpassingen aan je leefstijl merk je al de eerste verschillen en deze worden steeds beter naarmate je langer een hormoon proof leefstijl aanhoudt. De aanhouder wint in dit geval en zal dit merken ook.

5 tips die je hormoonsysteem o.a. kunnen helpen en iedereen zou moeten toepassen


– Eet 400-500 gr groenten per dag
– Ga naar buiten en doe daglicht op, dit helpt je lijf bij o.a. de aanmaak van Melatonine
– Wandel iedere dag minstens 20 min.
–  Bouw stressmanagement in
– Leer luisteren naar de kleinste signalen van je lijf

Vond je dit een interessant artikel? Deel het!

Dit artikel is geschreven door

Aniek
Aniek

Hormoonexpert & Massagetherapeut

Ook interessant voor jou: